Intussen hebben we er al een aantal afgewerkte cases op zitten. Ontdek ze hier!

In de zee zit meer dan vis alleen. Zeewier en algen doen de ronde als één van dé duurzame oplossingen voor de voedselvoorziening in de toekomst. Dat was ook de insteek van het ValgOrize project, waar de mogelijkheden voor hun toepassingen in en als voeding vanuit verschillende invalshoeken werd benaderd: op gebied van smaak en voedselveiligheid, maar ook vanuit een marktbenadering. We vroegen het daarom aan onze inventors.

“In het ValgOrize project verkenden we de mogelijkheden van zeewier en algen in en als voeding. Bewustwording en aanvaarding bij de consument spelen een belangrijke rol daarin. Op de co-creatie sessie werden al snel heel wat verrassende pijnpunten duidelijk, maar kregen we ook een aantal insteken mee om op verder te werken. De aanwezigen waren in alle geval helemaal overtuigd, dus met de juiste aanpak lukt het wel!”
Johan Robbens en Liesbet Colson, ILVO Marien

We inspireerden De Paddestoel om met hun toppers, de groenteburger, spinazieburger en broccoliburger aan de slag te gaan. Resultaat: Meer groenten, een nutriscore B en een duurzamer product. En als kers op de taart een Superior Taste Award!

“Soms is het goed om eens een buitenstaander in te schakelen, die de zaken van een heel andere kant bekijkt. Charlotte en Veerle gaven ons een aantal frisse ideeën en insteken, waarmee we aan de slag gingen voor onze toppers, de groenteburger, broccoliburger en spinazieburger. Het gehalte aan groenten werd opgetrokken en in alle producten werd de palmolie vervangen door meer duurzame en lokale zonnebloemolie. Zo werden onze burgers duurzamer én verbeterde de nutriscore. Bovendien werd de smaak bekroond met de Superior Taste Award. Het was het duwtje in de rug dat we nodig hadden om met onze klassiekers aan de slag te gaan!”
Sofie Leten en Paul Borms, De Paddestoel

In september 2020 hielden we een co-creatie sessie rond de branding van de ‘rumble in the crumble’-koekjes, die toen nog door het leven gingen als ‘VitaBran’. Het imago van deze gezonde koeken kon wel eens een opkikker gebruiken, want gezond plezier hoeft niet saai te zijn, toch? Onze inventors gingen er mee aan de slag en lieten hun creatieve ideeën en hersenspinsels erop los. Het was duidelijk dat de koekjes wel wat meer aandacht verdienden, want ze werden niet alleen goed gesmaakt, hun nutri-score lag ook beter dan het gemiddelde. Onze inventors gingen resoluut voor meer kleur en wat humor of een kwinkslag, en dat werd op fantastische wijze waargemaakt door het team van Ceval. Wij zijn alvast fan!

“Charlotte en Veerle organiseerden een co-creatiesessie voor La Confiance rond de nieuwe VitaBran zemelenkoekjes. Deze workshop was zonder meer een ware eye-opener en gaf ons een pak nieuwe inzichten, waar we meteen mee aan de slag gingen! Het is een stap vooruit voor ons om in de toekomst onze klant nog beter te begrijpen.”
Leo Borms, Owner, La Confiance

Wilderhof teelt verschillende soorten bessen, zoals frambozen en blauwe bessen. Maar niet elke bes is perfect, soms zijn ze wat te hard of te zacht, te klein of te groot, of licht beschadigd. Voor directe verkoop zijn ze dan niet meer geschikt, maar ze zijn wel nog perfect eetbaar. Op zoek naar originele manieren om met het imperfecte fruit aan de slag te gaan, toetsten we een aantal ideeën af en manieren om deze uit te werken. Intussen is één van de ideeën in volle uitwerking.

“In het Optiberry project gingen we op zoek naar opportuniteiten om ons non-premium fruit op te waarderen. Charlotte en Veerle kruisten ons pad en bouwden een brug naar de consument. Door de creatieve en interactieve aanpak, waarbij een diverse groep consumenten meegenomen werd in het verhaal, kregen we een pak nieuwe ideeën waarmee we meteen aan de slag konden. Bedankt dames!”
Carolien Gulix, Wilderhof


“Veerle en Charlotte hebben ons perfect begeleid in onze eerste kennismaking als bedrijf met co-creatie. Naast het luisteren naar onze noden, zijn ze er ook in geslaagd om deze te vertalen naar een productieve co-creatie sessie waarin veel input werd verkregen omtrent ons idee. De daaropvolgende diepte-interviews zorgden voor een extra laagje informatie die we zeker meenemen bij onze verdere strategie.”
Sara De Pelsmaeker, Global Business Development Health & Nutrition, Rousselot