Co-creatie, hoe doe je dat?

26 december 2023
Neen, niet 'kook-creatie'. Co-creatie, zoals in co-operatie en co-organisatie. Het woord spreekt eigenlijk wel voor zich. 'Samen creëren', daar komt het op neer. Samen met wie, dat hangt van de situatie af.
Vaak zijn dat de eindgebruikers van een product of dienst, want om hen draait het toch? En kan een bedrijf nu echt objectief in hun plaats gaan bedenken hoe die denken, reageren, de dingen ervaren. Daarom laten we hen aan het woord, en niet alleen via enquêtes en bevragingen. In een open conversatie, waar ze hun mening en visie kwijt kunnen, zonder gestuurd te worden. Door ze zelfs hun eigen creaties of oplossingen te laten bedenken.

Een mooi voorbeeld is Lego. Vroeger enkel bekend als kinderspeelgoed, nu is het veel meer dan dat. Lego heeft een sterke fanbase die uit jong en oud bestaat, en dat hebben ze voor een groot stuk te danken aan hun co-creatieplatform Lego Ideas. Op dat platform kan je je eigen ideeën uitwerken (virtueel of met je eigen legoblokjes) en indienen. Lego voert enkele checks uit en laat het dan aan de rest van de community over om te stemmen welke ideeën op de markt kunnen komen. Wie 10.000 stemmen weet te vergaren, mag samen met de designers het prototype verder uitwerken tot een echte Lego-set.

Een prachtig resultaat uit de Lego Ideas collection. Bron: Lego website
Maar niet elk bedrijf heeft natuurlijk de middelen om een dergelijk platform uit te werken. Er zijn gelukkig vele manieren om als bedrijf te gaan co-creëren met je eindgebruikers. Hen betrekken in een interactieve brainstorm kan al heel wat nuttige informatie opleveren. Als je zo’n brainstorm op de juiste manier opzet, begeleidt en analyseert tenminste. Want de juiste balans vinden tussen het geven van voldoende vrijheid om creatieve input te verzamelen, en voldoende structuur om te verzekeren dat de ideeën niet naast de kwestie liggen, vergt wat ervaring (Gelukkig hebben wij die!). Daarnaast is het ook wel cruciaal dat je de juiste mensen aan tafel uitnodigt, hun profiel moet namelijk overeenkomen met je doelgroep (Dat hebben we gelukkig ook).

Maar het zijn niet alleen de eindgebruikers die een interessante insteek kunnen geven om tot nieuwe of verbeterde diensten en producten te komen. Andere ketenspelers betrekken, kan ervoor zorgen dat de processen efficiënter verlopen. Soms is het ook een goed idee om er een aantal experten bij te halen, bijvoorbeeld wetenschappers, adviseurs of beleidsmedewerkers. Zij kunnen inzicht bieden in de wettelijke grenzen waar binnen je kan werken, of de technologische mogelijkheden.

Getriggerd om met deze aanpak aan de slag te gaan?

Geef ons een seintje, en we bekijken graag met jou hoe we je kunnen helpen. En bekijk zeker al eens de beelden hieronder hoe het er in de co-creatie sessies aan toe gaat!

Artikel delen?

Wil je ook meewerken aan de wereld van morgen?

Wordt ‘inventor’ en werk samen met bedrijven, allerhande organisaties en onderzoekers zodat zij beter weten wat jullie van hen verwachten.

Cookieconsent met Real Cookie Banner