Gezond hoeft niet saai te zijn!

Gezonde voeding en levenswijzen zijn hip… Maar jammer genoeg niet voor de mensen die er net de meeste behoefte aan hebben om wat gezonder te leven. Kunnen we daar niets aan doen?

Nochtans, we kunnen mensen wel degelijk sturen naar gezondere voedingsgewoonten zonder dat ze het zelf goed beseffen en zonder dat de keuzevrijheid beperkt wordt. ‘Nudgen’ heet dat dan, een motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen, aldus Wikipedia.

En zulke tactieken zullen ook nodig zijn, willen we de algemene bevolking, en dan vooral de meest ongezonde mensen wat gezonder krijgen. Initiatieven als Tournée Minérale en allerhande fiets- en loopmarathons spreken wel heel wat mensen aan, en doen nadenken over ons eigen consumptie- en bewegingspatroon. Maar nog veel meer levensgenieters en feestbeesten rollen eens met hun ogen en denken ‘ze zijn daar weer’. Dun en sportief zijn is niet voor iedereen een prioriteit, en staat voor sommigen zelfs helemaal niet op de agenda. Voor die mensen is gezond leven vooral: veel do’s en dont’s, en no fun.

Maar ligt dat niet ook een beetje aan de manier waarop al sinds jaar en dag reclame voor gezonde versus genotsproducten gepositioneerd worden? Laten we de rollen eens omkeren, moeten ook de mensen van Buzzfeed gedacht hebben om tot volgende hilarische filmpjes te komen:

Toegegeven, erg wetenschappelijk is het niet, maar het stemt wel tot nadenken. Als je standaard yoghurt reclame ziet, heeft niemand zoiets van ‘dat wil ik ook!’, terwijl de feestjes bij reclames voor alcoholische dranken, zoete zondes en bij uitbreiding ook hippe sportwagens en parfums dat vaak wel uitstralen.

In de culinaire kringen is die boodschap al wat beter doorgedrongen. Dat groenten niet saai hoeven te zijn en ook menig levensgenieter kunnen bekoren hebben talloze groente- en vegetarische chefs al bewezen, en hun succes blijft groeien. En dat een avondje bobben niet hoeft gelijk te staan aan een hele avond water, fruitsap of cola drinken bewijzen de chefs die ook aangepaste sappenassortimenten aanbieden, en de initiatieven van Horeca Vlaanderen in het kader van Tournée Minérale.

Niet alles hoeft gezond te zijn, maar voor velen is genieten een prioriteit. En als ze alleen maar kunnen genieten van de zaken die niet veel bij te dragen hebben op gezondheidsvlak, dan slaat de balans sowieso door naar het ongewenste. Zeker in een wereld waar verleidingen alomtegenwoordig zijn. Dus moeten we deze mensen evengoed kunnen verleiden met gezonde kost!

Iemand die bijvoorbeeld fantastisch met groenten kan omgaan is de bekende kok Yotam Ottolenghi. Kijk maar!

Zelf meewerken aan de voeding van morgen?

Wordt één van onze ‘inventors’ en werk samen met voedingsbedrijven zodat jullie ideeën werkelijkheid kunnen worden.

Deze blogpost is een herwerking van een artikel dat ik eerder schreef voor de Flanders’ FOOD Radar, de nieuwsbrief van het innovatieplatform voor de Vlaamse voedingsindustrie

Published by CharlotteBoone

Creative little bunny with a background in genetic engineering. Plenty of experience with food and nutrition science, science communication and inspiring creativity in others. And a knack for photography and design.

%d bloggers liken dit: